Π. Τσώνης - Λιμάνι: Υποδομές - Ανταγωνιστικότητα - Εξωστρέφεια - pelop.gr


Π. Τσώνης - Λιμάνι: Υποδομές - Ανταγωνιστικότητα - Εξωστρέφεια

Oτι τα ανοικτά ζητήματα του λιμανιού της Πάτρας δεν μπορούν να περιμένουν, δηλώνει o διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης. Σε μια συνέντευξη αποκαλυπτική για σχέδια και στόχους. Στόχους ρεαλιστικούς με απώτερο, το λιμάνι της πόλης να γίνει ανταγωνιστικότερο. Αλλά και να συμβάλει στη βελτίωση εικόνας της πόλης. Γι' αυτό άλλωστε ξεκινούν έργα συντήρησης χώρων πρασίνου σε Πάτρα και Ρίο. Μεγάλο όμως στοίχημα αποτελεί η λειτουργία του εμπορικού τμήματος. Κάτι που δεν εντάχτηκε στην ατζέντα της προηγούμενης κυβέρνησης, με αποτέλεσμα να χαθεί μια μεγάλη ευκαιρία για την Πάτρα συνολικά…

Πώς χαρακτηρίζετε τις πρώτες μέρες στο νέο σας πόστο, στο τιμόνι του λιμανιού της Πάτρας;

Είναι μια αποστολή που απαιτεί αυξημένο αίσθημα καθήκοντος και συνεπάγεται πολλές ευθύνες. Από τη μία πλευρά χρειάζεται μια περίοδος γνωριμίας με όλο το ανθρώπινο δυναμικό και τους φορείς που εμπλέκονται γύρω από τη λειτουργία του λιμανιού και από την άλλη πλευρά τα ανοικτά ζητήματα του λιμανιού που αφορούν την καθημερινή λειτουργία του και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό του δεν μπορούν να περιμένουν.

Υπήρχε προγενέστερη προσωπική εμπειρία με ζητήματα που αφορούν το λιμάνι; Και σε κάθε περίπτωση, πόσο ρόλο μπορεί να παίξει κάτι τέτοιο στη διαχείριση των θεμάτων από μια θέση σαν αυτή του διευθύνοντος συμβούλου;

Η θέση του διευθύνοντος συμβούλου είναι τεχνοκρατική. Σε αδρές γραμμές διαχωρίζεται στα τεχνικά θέματα και τα διοικητικά. Γνωρίζετε ότι προέρχομαι από τον τεχνικό κόσμο και έχω πολυετή εμπειρία στα έργα και τις υπηρεσίες που αφορούν αυτό το κομμάτι. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι διαχρονικά επιλέγονται πρόσωπα του τεχνικού κόσμου για τη συγκεκριμένη θέση. Για τα διοικητικά θέματα παρέχεται η συνδρομή των υπηρεσιών του ΟΛΠΑ ΑΕ. Θεωρώ ότι το προσωπικό του ΟΛΠΑ με τις γνώσεις και την εμπειρία που διαθέτει θα συνδράμει το νέο διοικητικό συμβούλιο να διαχειριστεί αποτελεσματικά και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον τα θέματα που έχουμε να διαχειριστούμε.

Από την πρώτη ενημέρωση που έχετε ως τώρα, κι αν ιεραρχούσαμε όλα τα θέματα του ΟΛΠΑ, ποια είναι τα τρία πιο φλέγοντα, κατ' εσάς, και με ποια σειρά;

Θέλω να είμαι ειλικρινής μαζί σας. Καταρχάς, ο διευθύνων σύμβουλος μαζί με το ΔΣ του ΟΛΠΑ ΑΕ υλοποιούν έναν κυβερνητικό σχεδιασμό. Δεν αυτοσχεδιάζει και σίγουρα δεν αποφασίζει μόνος του ο διευθύνων σύμβουλος για όλες τις υποθέσεις του λιμανιού. Μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να δίνει ώθηση στις υποθέσεις του Οργανισμού, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι λειτουργεί ερήμην του υπουργείου Ναυτιλίας και Λιμενικής Πολιτικής, και συνολικά της Κυβέρνησης. Επειδή δεν θέλω όμως να θεωρήσετε ότι προσπαθώ να μην απαντήσω, θα σας πω ότι το βάρος πρέπει να δοθεί στις υποδομές που χρειάζεται το λιμάνι, στη βελτίωση της θέσης του έναντι του ανταγωνισμού και στην εξωστρέφεια.

Τι σχεδιάζετε για το καθένα από αυτά;

Οπως σας ανέφερα προηγουμένως, ο σχεδιασμός είναι κάτι που θα «κουμπώσει» με το όραμα και τον σχεδιασμό που υλοποιεί η Κυβέρνηση, καθώς και με τη λιμενική πολιτική της. Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης έχει δηλώσει ότι πολύ σύντομα θα του παραδοθούν οι μελέτες που συντάσσονται από το ΤΑΙΠΕΔ για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Μαζί με αυτά και της Πάτρας. Τότε, θα είμαστε σε θέση να πούμε περισσότερα.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν θέματα στα οποία το λιμάνι Πατρών έχει μείνει πίσω;

Ασφαλώς και υπάρχουν. Το εμπορικό τμήμα δεν έχει προχωρήσει. Το ίδιο και η σύνδεση του λιμανιού με το σύγχρονο τρένο. Προσωπικά, εκτιμώ ότι και η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος θα ενισχύσει το μεταφορικό έργο που γίνεται μέσω του λιμανιού μας στον άξονα της Δυτικής Ελλάδας. Αυτά είναι ορισμένα από τα σημαντικά ζητήματα που μας απασχολούν και για την διεκδίκηση των οποίων δεν χωράνε μικροπολιτικές σκοπιμότητες.

Τι νέο έργο θα πρέπει να περιμένουμε;

Ολα θα ειπωθούν και θα γίνουν στην ώρα τους. Ανήκω σε εκείνους που θέλουν να βάζουν ρεαλιστικούς στόχους και να τους πετυχαίνουν. Κατά συνέπεια κάντε λίγο υπομονή.

Το λιμάνι της Πάτρας έχει τριπλό χαρακτήρα (επιβατικό, εμπορικό, υουριστικό). Από αυτά τα τρία όμως λειτουργεί μόνο το πρώτο, που μάλιστα έχει ισχυρό ανταγωνισμό από την Ηγουμενίτσα. Παράλληλα, η μη ύπαρξη εμπορικού τμήματος αποφέρει τεράστιες τοπικές απώλειες, αφού εξαγωγές, (από τοπικές επιχειρήσεις), και εισαγωγές γίνονται μόνο από Πειραιά. Σχεδιάζετε κάτι για όλα αυτά;

Αν και βρίσκομαι λίγες εβδομάδες στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου φρόντισα ήδη να μεταφέρω τις απόψεις μου για το εμπορικό τμήμα του λιμανιού σε συναντήσεις με κυβερνητικά στελέχη και σε δημόσιες τοποθετήσεις μου. Για παράδειγμα, σε πρόσφατο συνέδριο για τις συνδυασμένες μεταφορές που έγινε στην Αθήνα παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης υποστήριξα ότι για να έχει μέλλον το λιμάνι της Πάτρας είναι απαραίτητο να γίνει το εμπορευματικό τμήμα και να συνδεθεί σιδηροδρομικά. Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν συμπεριέλαβε το έργο στον αναθεωρημένο κατάλογο των έργων του Στρατηγικού Πλαισίου Μεταφορών 2014 - 2020, με αποτέλεσμα να χαθεί μια σημαντική ευκαιρία για να χρηματοδοτηθεί το εμπορικό τμήμα χωρίς δυσκολίες. Θεωρώ ότι ένα ρεαλιστικό σενάριο που πρέπει να εξεταστεί στο πλαίσιο της εθνικής λιμενικής πολιτικής είναι η κατασκευή του εμπορικού τμήματος μέσα από τη μόχλευση με τον ιδιωτικό τομέα.

Ποια είναι η δική σας σφραγίδα, που θέλετε να αφήσετε στο λιμάνι της Πάτρας;

Θα μπορούσα να σας απαντήσω κοινότοπα. Η δική μου φιλοδοξία είναι να καταστήσουμε ανταγωνιστικότερο το λιμάνι της Πάτρας, να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες που παρέχουμε στους χρήστες του και να το κάνουμε ακόμα πιο φιλικό στην πόλη. Αναγνωρίζω ότι δεν είναι εύκολο, αλλά πιστεύω ότι είναι στόχοι για τους οποίους μπορούμε να παλέψουμε όλοι μαζί και να πετύχουμε. Για αυτό αποδέχθηκα την τιμητική πρόταση που μου έγινε να αναλάβω καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου.

Η στάση του ΟΛΠΑ απέναντι στην πόλη, τι προφίλ θέλετε να έχει;

Ο ρόλος του Ο.Λ.ΠΑ. ΑΕ είναι διακριτός έναντι της πόλης. Θα επιδιώξουμε τη συνεργασία με όλους τους φορείς, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το Δήμο Πατρέων, τους παραγωγικούς φορείς της περιοχής και άλλους, για το συμφέρον των συμπολιτών μας. Υπάρχουν ζητήματα καθημερινότητας που χρειάζεται να παρεμβαίνουμε. Ένα παράδειγμα: Αν το πράσινο που βρίσκεται στα τμήματα της λιμενικής ζώνης που διαχειρίζεται ο Ο.Λ.ΠΑ. ΑΕ έχει τα χάλια του, αυτό επηρεάζει την εικόνα της πόλης. Για αυτό και εμείς προχωρήσαμε πρόσφατα σε μειοδοτικό διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχου για την εκτέλεση της υπηρεσίας «Συντήρηση χώρων Πρασίνου στη Λιμενική Ζώνη Πατρών και Ρίου.». Έτσι αντιλαμβανόμαστε το δικό μας ρόλο και έτσι θα προχωρήσουμε.

Η υπόθεση πιθανής μεταβίβασης μετοχών των λιμανιού σε ιδιώτες, (συζητείται εντόνως τον τελευταίο καιρό και περίπτωση ξένου επιχειρηματία), είναι ζήτημα, αφενός υπαρκτό, αφετέρου, που θα προχωρήσει; Κι αν ναι, σε τι βαθμό μπορεί να φθάσει;

Αν δεν δούμε πρώτα την μελέτη αξιοποίησης που συντάσσει το ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι της Πάτρας, δεν μπορούμε να συζητάμε για ενδιαφέρον ιδιωτών και ξένων επιχειρηματιών. Επιπλέον, ακόμα και αν μια μελέτη δείξει ότι η ανάπτυξη ενός λιμανιού περνάει μέσω του ιδιωτικού τομέα, το επενδυτικό ενδιαφέρον θα πρέπει να επιβεβαιωθεί στην πράξη. Είναι επιπόλαιο να κάνουμε εικασίες, σενάρια και υποθέσεις.

Συνέντευξη

στον

Αχιλλέα Ροδίτη

roditis@pelop.gr

Πελοπόννησος Εκδοτική Α.Ε
ΜΑΙΖΩΝΟΣ 206, 26222 Πάτρα

Μετάβαση στο πλήρες site
Τηλ 1: 2610-312530
Τηλ 2: 2611-100395
Fax: 2610-312535
Email: pelop@pelop.gr
Εμπορικό τμήμα: emporiko@pelop.gr
Tμήμα Αγγελιών: aggelies@pelop.gr