Αναστασία Ασλανίδη: «Ο τρόπος να ξορκίσω τη μοναξιά» - pelop.gr


Αναστασία Ασλανίδη: «Ο τρόπος να ξορκίσω τη μοναξιά»

«Ζει, εργάζεται, γράφει, ονειρεύεται». Σε αυτές τις τέσσερις λέξεις συνοψίζεται το βιογραφικό της, στην προτελευταία σελίδα του πρώτου της βιβλίου με τίτλο «θήτα». Στο οποίο έχει συγκεντρώσει είκοσι ποιήματα και έξι πεζά κείμενά της. Η Πατρινή Αναστασία Ασλανίδη μιλάει στην «ΠτΚ» για τον λόγο που γράφει, για τη «γέννηση» του «θήτα» και τους συμβολισμούς του, αλλά και για την επαγγελματική ενασχόλησή της με τον άνθρωπο.

Πρωτακούσαμε τη συγγραφική φωνή σας μέσα από το «8 Πρόσωπα της πόλης-8 διηγήματα για την Πάτρα», το βιβλίο που προέκυψε από τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής που έκανε στην πόλη μας ο συγγραφέας Δημήτρης Στεφανάκης. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν, από την ενασχόλησή σας με το γράψιμο. Πόσα χρόνια μετράει και με ποια αφορμή πρωτο- εκδηλώθηκε η ανάγκη σας να εκφραστείτε γραπτά;

Απόλυτο σημείο έναρξης δεν υπήρξε, το χαρτί και το μολύβι ήταν διέξοδος, ο τρόπος να ξορκίσω τη μοναξιά. Μέσα από τις λέξεις συνομιλούσα με τον φανταστικό άνθρωπο απέναντι μου. Πιο συστηματικά ασχολήθηκα το 2014 όπου επιδίωξα τη γνώση επάνω στη συγγραφή, να πάω ένα βήμα παραπέρα, έτσι ήρθαν οι σπουδές στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και μετά τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής με τον Δημήτρη Στεφανάκη. Ημουν τυχερή γιατί σε αυτή τη διαδρομή συνάντησα ιδανικούς δασκάλους και ο Δημήτρης Στεφανάκης είναι ένας από αυτούς.

Από την εμπειρία σας, κατά πόσο βοηθούν αυτά τα σεμινάρια, τα οποία τα τελευταία χρόνια έχουν μεγάλη απήχηση;

Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής μείωσαν την απόσταση μεταξύ του αναγνώστη και του συγγραφέα. Μέσα από αυτά βιώνεις τη διαδικασία της δημιουργίας ενός έργου είτε είναι διήγημα είτε μυθιστόρημα και πως από τη σκέψη/ιδέα περνάς στο ολοκληρωμένο έργο. Επιπλέον τα σεμινάρια όπως και οι λέσχες ανάγνωσης ενισχύουν την αναγνωστική ικανότητα. Η συγγραφή απαιτεί πειθαρχία και δουλειά, είναι μια επίπονη και μοναχική διαδικασία. Αν και μαθητευόμενη ακόμα, θα σας πω ότι σίγουρα δεν σε κάνουν συγγραφέα.

Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το πρώτο σας βιβλίο, με τίτλο «θήτα», που περιλαμβάνει 20 ποιήματα και 6 πεζά κείμενα. Πώς προέκυψε και γιατί επιλέξατε ως άξονά τους το γράμμα θήτα της ελληνικής αλφαβήτου;

Το «θήτα» προέκυψε από την επιθυμία να φτιάξω μια συλλογή ποιημάτων και να την εκδώσω. Επέλεξα τα ποιήματα και τις μικρές ιστορίες έχοντας στο μυαλό μου να τα διέπει κάτι κοινό, η θάλασσα, εικόνες καλοκαιρού, μυρωδιές, αποχωρισμούς και φυσικά έρωτας. Ετσι φτιάχτηκε μια συλλογή από την οποία ξεπήδησε το «θ» ως θύμηση, θέληση για ζωή, ακόμα και λήθη για αυτά που πονούν. Το «θήτα» λειτουργεί συμβολικά επιτρέποντας στον αναγνώστη να φτιάξει το δικό του βίωμα, να αφυπνίσει τις αισθήσεις, να συνθέσει με τη φαντασία του και να αποδώσει νόημα, εικόνα, μουσική.

Θάλασσα, ήλιος, βροχή, μυρωδιές, έρωτα, πλεγμένα με το θάνατο, τις μνήμες, τη μοναξιά… Μοιάζει να περικλείει το κυκλικό σας «Θ» τον κύκλο της ζωής.

Είναι ακριβώς αυτό που σας είπα παραπάνω, η ουσία αυτού του έργου. Αλλωστε ο θάνατος και ο έρωτας (ως ζωοδότης) αποτελούν τον κύκλο της ζωής και είναι αυτά που αφορούν τον άνθρωπο.

«Αν μιλήσεις μέσα στο μπουκάλι, εκείνο θα φυλάξει τη φωνή σου για πάντα και μόνο όποιος το ανοίξει θα ακούσει τα λόγια σου» διαβάζουμε στο «Μήνυμα στο μπουκάλι». Ισχύει κάτι ανάλογο με τα γραπτά τα κλεισμένα σ' ένα βιβλίο;

Το βιβλίο για μένα είναι έργο τέχνης και είναι το μόνο έργο τέχνης που για να κοινωνήσεις την ομορφιά του θα πρέπει να το διαβάσεις. Το βιβλίο κρατά τη φωνή των ηρώων του κλεισμένη έως ότου ο αναγνώστης το πάρει στα χέρια του και του δώσει ζωή με την ανάγνωση, σε παίρνει μαζί του, ταξιδεύεις στον κόσμο του και μέσα από αυτή τη διαδρομή μπορεί να αγγίξεις το βαθύτερο εαυτό σου.

Πεζογραφία και ποίηση. Πότε καταφεύγετε στη μία και πότε στην άλλη;

Η επιλογή δεν γίνεται ορθολογιστικά, αυτό που θα αποτυπωθεί στο χαρτί είναι θέμα στιγμής και έμπνευσης. Κατά τη διάρκεια της γραφής μορφοποιούνται οι λέξεις σε ποίημα ή πεζό κείμενο. Μετά ξεκινά η δουλειά, το παιχνίδι με τις λέξεις μέχρι την τελική του μορφή.

Εχετε καταπιαστεί, αν δεν απατώμαι, και με το παιδικό βιβλίο. Θα μας πείτε;

Το πρώτο μου παραμύθι ήταν μια ιστορία που αφηγήθηκα ένα βράδυ στην ανιψιά μου για να κοιμηθεί. Το έγραψα και ακολούθησαν κι άλλα. Μια πριγκίπισσα που φταρνίζεται, ένα ευγενικό μολύβι που μαθαίνει ένα σκόρο βιβλίων να διαβάζει, ένας σωματοφύλακας που βαριέται να προστατεύει το Βασιλιά και προτιμά να πειράζει τον γελωτοποιό του παλατιού κ.ά. Τα παιδιά είναι απαιτητικό κοινό, διαθέτουν αστείρευτη φαντασία και ένα κόσμο γεμάτο εμπνεύσεις. Χαίρομαι να μπαίνω στον κόσμο τους και να εμπνέουν κι εμένα.

«Οδός Ρήγα Φεραίου- Ιστορία ενός λιονταριού» το διήγημά σας στον συλλογικό τόμο που προαναφέραμε. Πώς φαντάζει η Πάτρα στα μάτια σας;

Θα χρησιμοποιήσω τα λόγια τα ηρωίδας μου στο διήγημα «η Πάτρα είναι μια ''μάνα'' που σου ψιθυρίζει να φύγεις, να ταξιδέψεις και να φέρεις δώρο ό,τι όμορφο συναντήσεις. Οταν κοιτάς τον Φάρο αισθάνεσαι τον ταξιδιώτη να ετοιμάζεται, όταν φτάσεις στο λιμάνι είσαι έτοιμος να την αποχαιρετήσεις». Η Πάτρα είναι μια αρχοντική πόλη με βαθιά κουλτούρα και ζωή.

Διατροφολόγος-διαιτολόγος, με σπουδές στη Διαπαιδαγώγηση στην Παιδική και Εφηβική Ηλικία, αλλά και Δημιουργική συγγραφή στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς επίσης στη Συμβουλευτική και life coaching στο Κέντρο Ευρωπαϊκής Τεκμηρίωσης Γεώργιος Παπαδημητρίου/Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ποιος ο συνδετικός τους κρίκος;

Το κοινό τους είναι ότι ασχολούνται με τον άνθρωπο και τον εαυτό του. Πιστεύω πολύ στον άνθρωπο, πιστεύω ότι η ζωή είναι μια ανάβαση στις ιδέες, στο νοητό όπως διδάσκει και ο Πλάτωνας. Πιστεύω ότι η πληρότητα έρχεται από την εναρμόνιση των αναγκών με τις επιθυμίες, πιστεύω στη θεϊκότητα του ανθρώπου, στη δύναμη της ψυχής. Εχω εκπαιδευτεί για να βοηθώ τους ανθρώπους να διακρίνουν τις δεξιότητές τους, να αγκαλιάζουν τα ελαττώματά τους, να νιώθουν ευγνωμοσύνη και να ζουν όπως επιθυμούν. Η τέχνη καταπιάνεται με τη θέαση του κόσμου και ταυτόχρονα με ό,τι αφορά τον κάθε ένα, αφορά τον άνθρωπο στην ολότητά του.

Μετά το «θήτα», τι;

Στο συρτάρι υπάρχουν αρκετά ποιήματα, ολοκληρώνω ένα θεατρικό έργο με το οποίο ασχολούμαι εδώ και καιρό και βέβαια συνεχίζω με τα παραμύθια. Παρ' όλα αυτά αφήνω χώρο για τη δημιουργία του νέου, η αναζήτηση και η συγγραφή συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό.

Συνέντευξη στην

ΚΡΙΣΤΥ ΚΟΥΝΙΝΙΩΤΗ

Πελοπόννησος Εκδοτική Α.Ε
ΜΑΙΖΩΝΟΣ 206, 26222 Πάτρα

Μετάβαση στο πλήρες site
Τηλ 1: 2610-312530
Τηλ 2: 2611-100395
Fax: 2610-312535
Email: pelop@pelop.gr
Εμπορικό τμήμα: emporiko@pelop.gr
Tμήμα Αγγελιών: aggelies@pelop.gr