Νέο σύστημα διορισμών: Ποιοι διδάσκουν τα παιδιά μας; Μιλούν 4 διακεκριμένοι εκπαιδευτικοί - pelop.gr


Νέο σύστημα διορισμών: Ποιοι διδάσκουν τα παιδιά μας; Μιλούν 4 διακεκριμένοι εκπαιδευτικοί

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡ. ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗΣ

Με ψήφους 149 υπέρ έναντι 121 κατά και 3 «παρών», ψηφίστηκε πριν από λίγες μέρες επί της αρχής στην Ολομέλεια της Βουλής το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων που αφορά το νέο σύστημα μόνιμων διορισμών και προσλήψεων αναπληρωτών. Ολο το προηγούμενο διάστημα ήταν σε πλήρη, και σχεδόν καθημερινή, εξέλιξη μια μάχη χαρακωμάτων μεταξύ μεγάλης μερίδας των καθηγητών και της Κυβέρνησης. Μήλον της έριδος η φόρμουλα με βάση την οποία θα πριμοδοτούνται οι καθηγητές για το διορισμό τους.

Τι έπρεπε, άραγε, να πριμοδοτείται πιο πολύ; Η προϋπηρεσία; Ο βαθμός του πτυχίου; Ο αριθμός μεταπτυχιακών τίτλων; Τα κοινωνικά κριτήρια;

Η απόφαση ελήφθη.

Στην κατάταξη των μορίων θα μετράνε, αναλογικά

Α. Ακαδημαϊκά Προσόντα: Διδακτορικό δίπλωμα. Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών. Δεύτερο πτυχίο Α.Ε.Ι. Βαθμός του πτυχίου. Επίπεδο γνώσης ξένων γλωσσών. Πιστοποιημένη γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή. Β. Εκπαιδευτική προϋπηρεσία. Γ. Κοινωνικά κριτήρια.

Οι «Συζητήσεις της Κυριακής» ανοίγουν το φάκελο «σύστημα διορισμών» και δίνουν βήμα σε 4 επώνυμους και εκλεκτούς εκπαιδευτικούς, ζητώντας τους να καταθέσουν την άποψή τους για το ποια κατά τη γνώμη τους θα ήταν η πιο ακριβοδίκαιη μέθοδος υπολογισμού των κριτηρίων.

Το θέμα δεν αφορά, φυσικά, μόνο τους καθηγητές. Δεν είναι καθαρά συντεχνιακό. Είναι πολύ πιο ευρύ, πιο ουσιώδες. Αφορά χιλιάδες κόσμο. Αφορά τα παιδιά, τους γονείς. Ποιοι διδάσκουν, πώς επιλέγονται, γιατί αυτοί κι όχι κάποιοι άλλοι; Και ποια θα πρέπει να είναι τα πλέον ακριβοδίκαια και αντικειμενικά κριτήρια με βάση τα οποία θα επιλέγονται; Μήπως θα πρέπει, επιτέλους, να πάμε σε επαναστατικές τομές και να αλλάξουμε άρδην τον τρόπο επιλογής των πιο κατάλληλων;

Του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΣΚΙΑΘΑ *

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή, θα μετρούν μέσω μοριοδότησης η προϋπηρεσία, τα ακαδημαϊκά προσόντα καθώς και οι κοινωνικοί λόγοι, ενώ η προϋπηρεσία θα μοριοδοτείται κλιμακωτά με πλαφόν ανώτατης προϋπηρεσίας 120 μηνών, χωρίς να προβλέπονται διορισμοί εκπαιδευτικών με γραπτό διαγωνισμό. Κατά τα λεγόμενα του Υπουργείου «πρέπει να είναι ένα σύστημα διορισμών που να έχει μία ισορροπία ανάμεσα στην προϋπηρεσία και στα επιστημονικά κριτήρια». Απλώς καταργείται το ΑΣΕΠ και θεσπίζεται σύστημα επετηρίδας αρκετά βελτιωμένο σε σχέση με εκείνο του απώτερου παρελθόντος. «Καταγγέλλεται» το Υπουργείο Παιδείας για «εμπόριο ελπίδας» προς τους χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς. Είναι δεδομένο, αλλά και ταυτοχρόνως άδικο, ότι όταν θα εφαρμοστεί το εν λόγω σχέδιο νόμου, μέρος από τους 35.000 αναπληρωτές που έχουν έστω κι ένα μήνα προϋπηρεσία και εργάζονταν επί χρόνια από την μια άκρη της χώρας στην άλλη, θα βρεθούν ξαφνικά χωρίς δουλειά. Επιπλέον, το νέο σύστημα προσλήψεων θα καταδικάσει χιλιάδες απόφοιτους, κυρίως των «εκπαιδευτικών» σχολών, στο καθεστώς της αδιοριστίας εφόσον το πτυχίο δεν θα είναι το μόνο προαπαιτούμενο για τη δουλειά. Δηλαδή, όποιος δεν έχει δουλέψει σαν αναπληρωτής, δεν έχει παιδιά και δεν έχει ένα «τοίχο» πτυχία, δεν θα διορίζεται. Η δημιουργία ολιγόχρονης διάρκειας σχολής ανάλογης μ' αυτές των Δικαστών ή της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, στην οποία θα φοιτούν, ανεξαρτήτως ηλικίας, απόφοιτοι σχολών που έχουν ως αντικείμενο την εκπαίδευση, σε συνδυασμό με άλλες αναπτυξιακές ενέργειες, θα επιφέρει εν καιρώ ισορροπία στη σύνδεση ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την απασχόληση (δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, φροντιστήρια κ.λπ.).

·Ο Κυριάκος Σκιαθάς είναι εκπαιδευτικός και συγγραφέας.

Του ΚΩΣΤΑ ΤΑΒΑΝΤΖΗ*

Είναι πολύ σημαντικό που γίνονται μόνιμοι διορισμοί μετά από τόσα χρόνια. Δεν χρειάζεται να αναλύσει κανείς με πόση μεγαλύτερη διάθεση και αισιοδοξία μπορεί να κάνει ένας εκπαιδευτικός τη δουλειά του, αν δεν είναι υπό προθεσμία όπως συνέβαινε με τους αναπληρωτές.

Τα κριτήρια που πρέπει να γίνονται οι διορισμοί είναι μεγάλο θέμα. Στην εποχή μου είχαμε την επετηρίδα, που καταργήθηκε στην πράξη λόγω της πολύχρονης αναμονής. Ακολούθησαν οι εξετάσεις στον ΑΣΕΠ και με μοριοδότηση, που και πάλι καταργήθηκαν γιατί …σταμάτησαν οι διορισμοί.

Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι δεν γίνεται να διορίζεται κάποιος αν δεν έχει σπουδάσει ψυχολογία του παιδιού και του εφήβου, παιδαγωγική και δεν έχουν ανιχνευτεί οι δυνατότητές του να μπορεί να μεταδώσει τη γνώση. Να πιστοποιούνται, δηλαδή, με εξετάσεις και πρακτική. Αυτή η διαδικασία πρέπει να γίνεται στο πανεπιστήμιο.

Πρέπει να υπάρχει προτεραιότητα σε αυτούς που έχουν προϋπηρεσία. Εχουν αποκτήσει την εμπειρία της τάξης, έχουν ζυμωθεί στο αντικείμενό τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι «το 'χουν» όλοι, μια και δεν υπάρχει κάποια στοιχειώδης αξιολόγησή τους. Το δεύτερο και σημαντικό κριτήριο είναι τα τυπικά προσόντα (τίτλοι σπουδών), που όμως να αφορούν τα σχετικά με το αντικείμενό τους και όχι μεταπτυχιακό ή διδακτορικό που δεν έχει σχέση με το λειτούργημα που θα αναλάβουν.

Τέλος ένα ζήτημα που δεν αναφέρεται από κανένα. Γιατί να μη μοριοδοτούνται για διορισμό οι καθηγητές των φροντιστηρίων, που είναι οι πιο αξιολογημένοι από όλους τους υπόλοιπους και που αξιολογούνται καθημερινά από τους ίδιους τους μαθητές και τους γονείς τους; Από πού κι ως πού ένας αναπληρωτής σε δημόσιο σχολείο έχει μεγαλύτερη διδακτική εμπειρία από έναν καθηγητή φροντιστηρίου;

·O Kώστας Ταβαντζής είναι καθηγητής χημείας - ιδιοκτήτης του φροντιστηρίου «Πρίσμα».

Του ΠΑΝΤΕΛΗ ΜΑΥΡΙΔΗ *

Νομίζω όλοι συμφωνούμε ότι ένας καλός καθηγητής πρέπει να διαθέτει γνώση, μεταδοτικότητα και θετική αύρα, έτσι ώστε να μπορεί να εμπνέει και να καθοδηγεί τους μαθητές του. Καθηγητής (δάσκαλος για την ακρίβεια) γεννιέται κάποιος, δε γίνεται. Δυστυχώς, όμως, κανένα σύστημα διορισμού στο Δημόσιο δε μπορεί να διαγνώσει το σύνολο αυτών των προσόντων. Τότε, θα ρωτήσει κάποιος, αν είχες εσύ την ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, με ποια κριτήρια θα επέλεγες καθηγητές για τα σχολεία μας;

Επειτα από πολλά χρόνια μάχιμης εκπαιδευτικής παρουσίας, θα προτιμούσα τους γραπτούς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ! Και αυτό γιατί, παρά τα μειονεκτήματά τους, εξασφαλίζουν την αδιάβλητη και όσο το δυνατόν πιο αξιοκρατική επιλογή καθηγητών που συνδυάζουν κατάρτιση στο γνωστικό τους αντικείμενο, αλλά και γνώσεις παιδαγωγικής. Τα υπόλοιπα κριτήρια θα μπορούσαν να ληφθούν υπ' όψη μόνο στην περίπτωση ισοβαθμίας μεταξύ υποψηφίων. Και εξηγώ γιατί:

Α) Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σε αντικείμενα που, πιθανότατα, καμία σχέση δε θα έχουν με την εκπαίδευση, δεν κάνουν έναν καθηγητή καλύτερο (Υπενθυμίζω ότι ζητάμε καθηγητές, όχι ερευνητές)!

Β) Ο βαθμός πτυχίου δε μπορεί να αποτελεί αντικειμενικό κριτήριο, λόγω του ότι το επίπεδο δυσκολίας ποικίλει από τμήμα σε τμήμα (π.χ άλλη αξία έχει το «λίαν καλώς» στο Φυσικό Πάτρας και άλλη σε άλλα τμήματα Φυσικής).

Γ) Η προϋπηρεσία δεν μπορεί να στερεί από ένα νέο άνθρωπο τη δυνατότητα να διοριστεί ως καθηγητής και

Δ) τα κοινωνικά κριτήρια καλό είναι να λαμβάνονται υπ' όψη σε άλλους τομείς του Δημοσίου και όχι στα σχολεία. Μην ξεχνάμε ότι ζητάμε τους καλύτερους και όχι τους πιό ευάλωτους κοινωνικά!

·O Παντελής Μαυρίδης είναι Φυσικός, Ιδιοκτήτης του φροντιστηρίου «Επιλογή Γνώσης».

Του ΠΟΛΥΒΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ *

Χιλιάδες συνάδελφοί μου αναπληρωτές, που κρατούν τα σχολειά ανοιχτά για δέκα και πλέον έτη, με το νέο νομοσχέδιο παραμερίζονται. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί που παράτησαν την εργασία τους για να δώσουν στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, πετάγονται σε α-γωνία αναμονής με το «δίκαιο» νομοσχέδιο που κατετέθη πρόσφατα και ψηφίστηκε.

Το νέο σύστημα πριμοδοτεί τους μετεκπαιδευτικούς τίτλους σπουδών, απαξιώνοντας στην ουσία το βασικό πτυχίο, την προϋπηρεσία και το έτος κτήσης. Αυτός που είχε χρήματα και πλήρωνε δίδακτρα για μεταπτυχιακά στο εσωτερικό ή το εξωτερικό, κρίνεται καταλληλότερος για να διδάξει τα παιδιά από αυτόν που έχει προϋπηρεσία, έτρεχε σε όρη, βουνά και διέσχιζε θάλασσες για υπηρετήσει την εκπαίδευση. Δεν τον ρώτησε κανείς αν είχε την δυνατότητα, με την αμοιβή που έπαιρνε, να πληρώνει για μεταπτυχιακά και να μπορεί να ταξιδεύει για να τα παρακολουθήσει! Διακρίνω όμως σε όλα αυτά και μια οικονομιστική αντίληψη. Ο «έχων» θα διοριστεί. Ο «μη έχων» θα εξακολουθήσει να είναι… «μη έχων»! Άνισοι κοινωνικοί όροι…

Κι αν με ρωτούσε κανείς αν απαξιώνω τους ακαδημαϊκούς τίτλους σπουδών, θα του απαντούσα: όχι βέβαια! Κανείς δεν μπορεί να απαξιώσει τη γνώση. Δίκαιο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών είναι ένα σύστημα που αξιολογεί και προσμετρά όλα τα εφόδια: βαθμό πτυχίου, έτος κτήσης, προϋπηρεσία, τίτλοι μεταπτυχιακών σπουδών, κλπ (μ' αυτή τη σειρά, κατά τη γνώμη μου). Ένα σύστημα που θα έδινε κίνητρα για επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς, που θα τους υποστήριζε. Και τότε, ναι! Να μετρούσε και τα μεταπτυχιακά. Οι δάσκαλοι των παιδιών σας δεν είναι - και δεν τους αξίζει να είναι-στατιστικό μέγεθος, αριθμοί. Σμιλεύουν ψυχές, με όλη τους τη δύναμη. Η πολιτεία απλά νομοθετεί εκ του προχείρου…

·Ο Πoλύβιος Πρόδρομος είναι καθηγητής Νεοελληνικών.

Πελοπόννησος Εκδοτική Α.Ε
ΜΑΙΖΩΝΟΣ 206, 26222 Πάτρα

Μετάβαση στο πλήρες site
Τηλ 1: 2610-312530
Τηλ 2: 2611-100395
Fax: 2610-312535
Email: pelop@pelop.gr
Εμπορικό τμήμα: emporiko@pelop.gr
Tμήμα Αγγελιών: aggelies@pelop.gr